Follow Us On Facebook

Ads 468x60px

Latihan Bina Badan Dengan Dumbbell

share this :
Salam sejahtera! Dalam video latihan bina badan kali ini, kita akan fokus kepada Latihan Bina Badan Dengan Dumbbell. Latihan bina badan ini boleh anda lakukan di rumah hanya dengan menggunakan 1 set dumbbell yang setiap satu seberat 5kg (saya beli 1 set 10kg di Tesco hanya RM49). Dengan dumbbell, anda boleh gunakan untuk latihan bina otot bahu, bina otot dada, bina otot bicep, bina otot tricep dan bina otot lengan. Lihat video dibawah sebagai panduan.

Dalam video dibawah, Peter Carvell menunjukkan 'full body workout' dengan dumbbell. Jika anda seorang yang baru berjinak dengan bina badan, maka ini adalah senaman yang sesuai untuk anda. Ia akan membina semua otot utama dalam badan anda dan juga otot perut anda. Jadi jika anda ingin mendapatkan permulaan badan yang tegap & membina otot di rumah, ini adalah senaman bina badan yang sesuai untuk anda.



Video dibawah ini juga memaparkan latihan bina badan dengan dumbbell secara 'full body workout' oleh Funk Roberts. Berikut adalah jadual latihan yang disarankan oleh beliau;

Dumbbell Workout #1 (QUICK)
8 Exercises - 3 sets of 10 reps per exercise (3 X 10)
Rest for 30 seconds between exercises and 60 seconds between sets

BEGINNER WORKOUT #1
1. DUMBBELL SQUATS (3 SETS X 10 REPS)
2. DUMBBELL ROMANIAN DEADLIFTS (3 X 10)
3. DUMBBELL FLAT BENCH PRESS (3 X 10)
4. STANDING DUMBBELL SHOULDER PRESS (3 X 10)
5. SINGLE ARM DUMBBELL ROW (3 X 10) EACH ARM
6. DUMBBELL KICKBACKS (3 X 10) EACH ARM
7. ALTERNATE DUMBBELL STANDING CURLS (3 X 10) EACH ARM
8. DUMBBELL CALF RAISES (3 X 10) EACH LEG

ADVANCED
8 Exercises - 3 Circuits/Rounds
Perform each exercise one after the other with no rest
30 SECONDS per exercise (PER BODYPART)
Rest for 60-90 seconds and repeat circuit two more times

Lihat video Funk Roberts;

Terima Kasih telah membaca artikel Latihan Bina Badan Dengan Dumbbell ini, Sobat boleh menyebarkan-nya jika artikel Latihan Bina Badan Dengan Dumbbell ini bermanfaat. Artikel ini ditulis oleh Arif Stiawan. Jangan lupa beri komen untuk artikel Latihan Bina Badan Dengan Dumbbell.
Arif Stiawan